ZARZĄDZANIE ZMIANĄ – PROGRAM KOMPLEKSOWY
„Wszystko przemija oprócz zmiany”
Heraklit
Szanowni Państwo,
Anonsujemy Państwu kompleksowy program z zarządzania zmianą, w którym May Agency Training specjalizuje się od kilku lat.
Poniższy program zawiera zestaw modułów obejmujących zakresem tematycznym pełne spectrum niezbędne w zaplanowaniu, wprowadzaniu i przeprowadzeniu zmiany w Organizacji.
Zmiana, fuzja, reorganizacja to stały element życia i zarządzenia. Rozumienie przyczyn zmiany, sposobów jej wprowadzenia, zaangażowania uczestników i samych interesariuszy zmiany to konieczność w dobie nieustających zmian. Na każdym etapie zmiany u większości uczestników potrzebna jest wiedza a często i wsparcie.
Kompleksowy program z zarządzania zmianą pozwoli zarówno zaplanować proces zmian, stworzyć harmonogram wdrożenia i harmonogram komunikacji zmiany i jej etapów, jak i z sukcesem przebrnąć przez niełatwy czas oporu i trudności w integracji oraz jak najszybciej dojść do fazy pełnej akceptacji i efektywnego działania.
W zależności od potrzeb Państwa Organizacji można wybrać wszystkie moduły / szkolenia lub dowolnie wybrane, które są dla Państwa najważniejsze/ najbardziej potrzebne. Wybór powinien opierać się na tym czy Państwa Organizacja planuje zmianę, czy już w niej jest a jeśli tak to w której fazie.
Poniższe moduły/ szkolenia z zarządzania zmianą realizuje specjalnie dedykowana grupa Trenerów z ponad 10-cio letnim doświadczeniem. Przeprowadzili oni z sukcesem proces zmian w największych Organizacjach w Polsce. Nasi trenerzy oprócz certyfikatów trenerskich prestiżowych szkół posiadają także certyfikat Trenera Zarządzania Zmianą.
Moduł / Szkolenie 1:
Proponowany moduł szkoleniowy to kompendium niezbędnej wiedzy dotyczące powodów podejmowania decyzji o zmianie oraz o jej planowaniu. Daje przegląd modeli, propozycje planów zmiany, a co za tym idzie harmonogramów, jakie wówczas należy przygotować.
W zaplanowaniu zmiany ważnym jest też aspekt biznesowy, jaki towarzyszy kolejnym fazom przechodzenia przez proces zmian.
Lider i Menedżer wobec zmiany.
- Powody decyzji o zmianie.
- Środowisko i otoczenie biznesowe, a decyzja o zmianie.
- Firma w dynamicznym otoczeniu
- Zmiana: szansa, czy konieczność?
- Model "rozmrażanie - zmiana - zamrożenie".
- Trzy filary sukcesu każdej firmy: produktywność (zdefiniowane cele, określone zadania, ukierunkowanie czasu, energii i zasobów na realizacje), relacje wzajemne (stosunki wewnątrz firmy oraz firmy z światem zewnętrznym), jakość (indywidualna, zespołu, produktu, obsługi, firmy).
- Zmiana inicjowana oddolnie.
- Cztery filary osobistego potencjału: duch (wartości i samoświadomość), ciało (odczucia), umysł (myślenie, przekonania, misja i intuicja), emocje (przeżywanie).
- Strategia i kierunki wprowadzania zmian.
- Model wprowadzania zmian.
- Metodologia realizacji zmian.
- Rozwijanie nowych kierunków w działaniach firmy.
- Modele zmian w czasie.
- 4 fazy zmiany czyli tzw. krzywa zmian.
- Wprowadzenie zmiany.
- Plan i harmonogram zmian.
- Kosztorys zmiany.
- Jak ustrzec się popełnienia błędów?
- Program i realizacja zmian.
- Etapy realizacji zmian.
- Koszty zmian.
- Struktura działań.
Moduł / Szkolenie 2:
W czasie tego dwudniowego warsztatu uczestnik pozna mechanizmy reakcji pracowników na zmianę, niektóre schematy postępowania zależnie od typu osobowości . Dowie się jak zapobiegać negatywnym emocjom, a także jak sobie z nimi radzić. Dzięki zrozumieniu mechanizmów łatwiej będzie uczestnikom zrozumieć siebie i innych oraz wesprzeć się wzajemnie w przechodzeniu przez ten trudny proces.
Psychologia zmiany. Zmiana - niełatwy okres przejściowy.
- Psychologiczne i biznesowe aspekty zmiany w organizacji:
- Człowiek w obliczu zmiany.
- Jak reagujemy w różnych sytuacjach?
- Stres w obliczu zmian.
- Pytania "odważnego" a pytania "ofiary".
- Postawy zespołu wobec: nowego szefa, nowych kolegów, postawa zespołu o stałej strukturze wobec nadchodzących "nowych rządów".
- Opór w zmianie, jego rodzaje oraz narzędzia radzenia sobie z nim.
- Trzy rodzaje oporu wobec zmian: logiczny, psychologiczny i socjologiczny.
- Korzyści wynikające z oporu.
- Proces modyfikacji postaw uczestników zmian - dbałość o: element poznawczy, element emocjonalny, element czynnościowy.
- Uczestnicy zmian a typologia osobowości.
- Postawy osób wobec zmian (przeciwnicy, logiczni umniejszacze, zwolennicy, pionierzy).
- Reorientacja z przeszłości ku przyszłości.
- Reorientacja z samego siebie ku otoczeniu.
- Temporalność uczestników i interesariuszy zamiany, a ich podejście do samego zjawiska.
- Agitator zmiany - jak go znaleźć i utrzymać w dobrej kondycji.
- Skłonność do ryzyka.
- Poszukiwanie nowości i wyzwań.
- Eksperymentatorzy prekursorami zmian.
- Co zrobić z hamulcowym?
- Szukanie i/lub kreowanie odważnych.
- Odwaga to suma: zaufania, do siebie, ryzyka, decyzji i zaangażowania.
- Biznesowy aspekt zachowań uczestników zmiany.
- Fazy zmiany, a efektywność jej uczestników i Organizacji.
Moduł / Szkolenie 3:
W procesie zmian prawidłowe zaplanowanie komunikacji, momentów przekazywania wiadomości i ich treści, a następnie precyzja w ich przekazie jest niezwykle ważna. Zachowania ludzi są idealnym barometrem i sprawdzianem na ile prawidłowo komunikujemy się wówczas z podwładnymi i współpracownikami.
Komunikacja na usługach menedżera w zmianie.
- Rola informacji w procesie zmiany.
- Zasady i terminarz dystrybuowania informacji.
- Elementy komunikacji interpersonalnej szczególnie potrzebne w procesie zmiany.
- Język pozytywny.
- Konstruktywna informacja zwrotna.
- Struktury wypowiedzi pomocne w osiąganiu zrozumienia i porozumienia.
- Umiejętność radzenia sobie z niełatwą informacją i przekazaniem jej w dół.
- Jak przekazać trudne do przyjęcia przez słuchacza informacje?
- Rozmowy na temat planowanych zmian stanowisk i zakresu obowiązków.
- Rozmowy separacyjne: przygotowanie, struktura.
- Propozycje wsparcia i pomocy zaplanowane przez organizacje - jak o nich mówić, pokazać korzyści?
- Nieformalne kanały komunikacji wewnątrz organizacji. Jak sobie z nimi radzić?
- Skuteczne i efektywne zebrania.
- Jak powinny przebiegać? Informacja, zaproszenie, struktura.
- Zasady prowadzenia.
- Komunikaty niewerbalne i ich znaczenie.
- Repetytorium z kodów języka ciała i gestów oraz mimiki.
- W jaki sposób pomóc i ułatwić przyjęcie i zrozumienie naszego przekazu werbalnego.
- Werbalne i pozawerbalne metody budowania poczucia bezpieczeństwa.
- Co mówi nam o rozmówcy jego komunikacja niewerbalna?
- Metody niwelowania wpływu mowy ciała rozmówcy na jego na samopoczucie i możliwość percepcji przekazu.
Moduł / Szkolenie 4:
Aby móc porwać ludzi za sobą potrzebna jest duża dawka leadership’u. Nie każdy z nas posiada pełen zestaw naturalnych cech przywódczych i umiejętności charyzmatycznego porywania za sobą ludzi. W czasie wprowadzania zmiany niezwykle pomocne jest posiadanie w zespole osób reprezentujących dwie postawy: przywódcy zmiany i agitatora zmiany. Zarówno jeden jak i drugi swoją postawą wspiera proces zmian i stanowi wzorzec dla innych. Dobrze jest kiedy liderem zmiany jest menedżer. W celu utrwalenia zmiany i wdrożeniu nowych sposobów działań, warto korzystać z wielu metod, które w trakcie warsztatu będą omawiane i projektowane.
Rola i zadania menedżera oraz lidera zmiany wobec siebie, organizacji i ludzi.
- Uświadomienie ról i zadań jakie stoją przed liderem zmiany:
- przeprowadzanie innych przez fazy zmiany,
- diagnostyczna rola menedżera i lidera,
- wspierająca rola lidera zmiany.
- Przywódca zmiany, czyli jak być liderem / agitatorem zmiany dla swoich współpracowników, kolegów, podwładnych?
- Zachowania przywódcze (idealny lider zmian).
- 10 przykazań przywódcy.
- 10 zasad Peters'a "Jak pokochać zmianę".
- 6 działań kierownika pomagających zagwarantować skuteczność zmiany.
- Obszary odpowiedzialności menedżera w procesie zmiany.
- Jak budować poczucie ważności zmian, poczucie bezpieczeństwa i akceptacji.
- Metody wsparcia i utrwalenia (zamrożenia) zmiany.
- Tworzenie planów pomocy w tym szkoleń i coachingów dedykowanych uczestnikom i interesariuszom zmiany.
- Jakimi metodami należy wspierać ludzi w procesie zmian?
- Jak zastosować metodę wsparcia adekwatną do fazy w jakiej się znajdują uczestnicy zmiany i ich potrzeb?
- Narzędzia wdrażania i prowadzenia procesu zmiany?
- Organizacja ucząca się a wsparcie zmiany.
- Cechy organizacji uczącej się: myślenie systemowe (widzenie procesów i ich wzajemnych relacji a nie odrębnych zdarzeń), modele myślowe, wspólna wizja, zespołowe uczenie się, mistrzostwo osobiste.
- Istota myślenia systemowego w procesie zmian w Organizacji.
- Prawa myślenia systemowego - dlaczego dzisiejsze problemy wynikają z wczorajszych "rozwiązań".
Moduł / Szkolenie 5:
Faza transformacji organizacji jest czasem, w którym warto czerpać ze wszystkich możliwych zasobów. Pracownicy starsi stażem lub młodzi ludzie często są niedoceniani.
Zrozumienie potencjału, a także różnic i pokazanie jak z nich korzystać w okresie transformacji jest celem tego szkolenia.
Zmiana a Age Management - nowe wyzwanie dla organizacji w sytuacji zmiany.
- Zarządzanie wiekiem i różnorodnością we współczesnej organizacji.
- Kształtowanie środowiska pracy w oparciu o różnorodność (także wiekową), jako przejaw budowania nowej kultury w firmie.
- Psychologia osób "45+" a "25+" (ich potencjał rozwojowy i silne strony m.in. budowanie dobrej atmosfery, całościowe spojrzenie na działanie organizacji oraz wzmacnianie wiarygodności i zaufania w oczach klientów).
- Różnorodność jako nowa wartość zwiększająca wrażliwość na wzajemne potrzeby pracowników.
- Elastyczne dopasowanie pracy (zadań, ról, celów) do predyspozycji wiekowych i osobowościowych osób "45+" i osób "25+"
- Efektywna komunikacja międzypokoleniowa w organizacji w okresie transformacji.
- Trudności i bariery w komunikacji międzypokoleniowej (próba diagnozy).
- Radzenie sobie z barierami (pomocne metody i techniki).
- Kształtowanie postaw otwartości, elastyczności, zrozumienia, akceptacji i tolerancji niezbędnych w budowaniu nowej kultury różnorodności.
- Świadomość pułapek i zagrożeń (czego nie robić, na co uważać, aby nie generować konfliktów międzypokoleniowych).
- Budowanie zespołów międzypokoleniowych.
- Pozytywy takiego podejścia.
- Role i zadania poszczególnych osób w nowo powstałym zespole.
- Planowanie zadań i wspólnych projektów.
Moduł / Szkolenie 6:
Szkolenie przedstawia nowe podejście do sposobu zarzadzania, w tym motywowania i inspirowania ludzi. Przegląd różnych stylów zarzadzania i różnych koncepcji ma na celu pokazanie stylu zarzadzania na tzw. dobrostan pracowników. Ten z kolei ma bezpośredni wpływ na efektywność pracy, pełne zaangażowanie i lojalność pracowników, To moment, kiedy po zmianie Organizacja oczekuje zwiększenia zysków, dla których zmiana była przeprowadzana.
Transformacyjny styl kierowania w tworzeniu nowej pozytywnej Organizacji.
- Zmiana atrakcyjności Organizacji dla pracowników a kultura Organizacji.
- Rola menedżera w nadawaniu kierunku działaniom podwładnych.
- Rola lidera w procesie motywowania, inspirowania.
- Dobrostan pracowników.
- Dobrostan a produktywność.
- Dobrostan a efektywność.
- Emocjonalny aspekty pracy zawodowej:
- emocje negatywne (strach, złość) oraz chroniczny stres i zapobieganie im: zapobieganie: wypaleniu zawodowemu, agresji i depresji,
- pozytywne emocje a funkcjonowanie zawodowe człowieka,
- efekty pozytywnych emocji w pracy: lojalność pracowników, zaangażowanie w wykonywane zadania, poczucie odpowiedzialności za wyniki, efektywność i kreatywność w dobie zmian.
- Zmiana transformacyjna - model zmiany a praktyka.
- Style kierowania, jako kluczowe narzędzie zarządzania transformacyjnego.
- Dyktatorzy i wizjonerzy - style przywództwa emocjonalnego w czasie transformacji firmy.
- Kierowanie transformacyjne.
- Charyzma lub oddziaływanie ideowe.
- Inspirujące motywowanie.
- Stymulowanie intelektualne.
- Indywidualne podejście.
- Utrzymanie zmiany - konsekwencja.
- Szczególna odpowiedzialność liderów za prowadzenie konsekwentnej polityki pro lub anty- motywacyjnej.
- Koncepcja inteligencji emocjonalnej, a badania Daniela Goleman'a, Richarda Boyatzis'a i Annie McKee.
- Style pracy: wizjonerski, trenerski, afiliacyjny, styl demokratyczny, lider - poganiacz, dyktator a motywacyjna skuteczność każdego z nich.
- Wpływ indywidualnych stylów kierowania na efektywność, powiązanie stylu z motywowaniem, motywacyjna skuteczność poszczególnych stylów w kontekście zmian.
- Konieczność wprowadzenia nowych rozwiązań do procesów zarządzania ludźmi.
- Zmiana koncepcji tradycyjnych ról kierowniczych.
- Zmiana podejścia do orientacji rynkowej.
- Wyzwania nowego otoczenia biznesowego.
Moduł / Szkolenie 7:
Moduł dedykowany trenerom wewnętrznym. Celem proponowanego warsztatu jest poznanie i rozumienie wszelkich aspektów procesu zmiany oraz roli Trenera Zmiany przez Dyrektorów działów szkoleń i trenerów wewnętrznych. Szkolenie pozwoli trenerom na całościowe spojrzenie na takie aspekty procesu zmiany jak: komunikacja, aspekty biznesowe i ludzkie - a co za tym idzie - pomoże w zaplanowaniu szkoleń wspierających zarówno interesariuszy zmiany jak i jej uczestników w przejściu przez wszystkie fazy. Dzięki szerokiemu omówieniu i symulacji psychologicznych aspektów reakcji na zmianę, trenerzy zrozumieją i będą potrafili przekazać dalej na salach szkoleniowych mechanizmy oporu wobec nowego i procesy pomagające w eksperymentowaniu.
Trener wewnętrzny wsparciem toczącej się zmiany w organizacji
Celem proponowanego warsztatu (modułu) jest poznanie i rozumienie wszelkich aspektów procesu zmiany oraz roli Trenera Zmiany przez dyrektorów działów szkoleń i trenerów wewnętrznych. Szkolenie pozwoli trenerom na całościowe spojrzenie na takie aspekty procesu zmiany jak komunikacja, aspekty biznesowe i ludzkie a co za tym idzie pomoże w zaplanowaniu szkoleń wspierających zarówno interesariuszy zmiany jak i jej uczestników w przejściu przez wszystkie fazy. Dzięki szerokiemu omówieniu i pokazaniu w symulacji psychologicznych aspektów reakcji na zamianę trenerzy zrozumieją i będą potrafili wyjaśnić dalej na salach szkoleniowych mechanizmy oporu wobec nowego, procesy pomagające w eksperymentowaniu.
Moduł I - Co trener powinien wiedzieć na temat zmian w organizacji
- Biznesowe podłoża zmian w pigułce:
- przyczyny zmian na rynku czyli firma w dynamicznym otoczeniu
- zmiana jako szansa i zagrożenie.
- Co warto wiedzieć na temat zmian w organizacji:
- modele zmian i jej fazy,
- mechanizmy i zjawiska występujące w procesie zmian
- kondycja psychiczna człowieka w zmianie,
- fizjologii człowieka poddanego emocjom, postaw ludzi wobec zmian w tym oporu.
- Tworzenie planów wsparcia i pomocy uczestnikom zmiany.
- Tworzenie planów pomocy w tym szkoleń dedykowanych uczestnikom i interesariuszom zmiany.
- Tworzenie planu angażowania pracownika w zmianę, inspirowania, pobudzania kreatywności i budowania jego poczucia wpływu.
- Pomoc liderom zmiany i pozostałym interesariuszom w tworzeniu i korzystaniu z narzędzi wdrażania i prowadzenia procesu zmiany.
- Doskonalenie umiejętności trenera:
- Doskonalenie umiejętności trenera zmiany przydatnych w przeprowadzeniu uczestników przez zmianę - ćwiczenia:
- perswazji i wywierania wpływu przy przekonywaniu uczestników do zmian,
- motywowania i inspirowania,
- budowania poczucia wartości,
- pomoc w nadaniu kierunku dalszego działania.
- Organizacja ucząca się, a zmiana.
- Wiedza o cechach organizacji uczącej się: myślenie systemowe (widzenie procesów i ich wzajemnych relacji a nie odrębnych zdarzeń); modele myślowe; wspólna wizja; zespołowe uczenie się; mistrzostwo osobiste.
- Istotę myślenia systemowego w procesie zmian w organizacji.
- Prawa myślenia systemowego - i zdobędzie odpowiedź, dlaczego dzisiejsze problemy wynikają z wczorajszych "rozwiązań".
- Zdobędzie wiedzę o sposobach tworzenia wizji organizacji uczącej się w procesie zmian.
- Potrafił budować dialog i budować argumentację w obszarze: co daje otwarcie się na zmianę.
- Potrafił rozpoznać hamulce i przeszkody w organizacji uczącej się w procesie zmian.
Moduł/ szkolenie 8:
Celem warsztatu jest podniesienie kompetencji uczestników w zakresie identyfikacji potrzeb szkoleniowych oraz budowania projektów szkoleniowych w sytuacji zmiany. Analiza metod sprzyjających procesowi edukacji w sytuacji trudnej emocjonalnie oraz dobór metod do fazy zmiany w jakiej znajduje się uczestnik szkolenia.
Trener wewnętrzny i jego szkolenia wsparciem uczestników i interesariuszy zmiany.
- Rola i zadania działu szkoleń i trenera w czasie zmian w organizacji.
- Pomoc i samodzielne przeprowadzanie innych przez fazy zmiany.
- Diagnostyczna rola trenera wewnętrznego.
- Wspierająca rola trenera zmiany.
- metody wsparcia ludzi w procesie zmian.
- dobór metod wsparcia adekwatnych do fazy, w jakiej znajdują się uczestnicy i ich potrzeb
- wsparcie liderów i agitatorów zmiany.
- Planowanie programów wsparcia i cyklów szkoleń i warsztatów.
- Znaczenie i rola osób z kwintetu szkoleniowego w projektowaniu cykli szkoleniowych.
- Źródła identyfikacji i analizy potrzeb szkoleniowych dotyczących zmian.
- Cykl treningowy i jego znaczenie w projektowaniu szkolenia w zmianie.
- Charakterystyka cyklu treningowego.
- Omówienie każdego elementu cyklu treningowego w kontekście zmiany.
- Projektowanie szkoleń i warsztatów dedykowanych uczestnikom zmiany.
- Nowoczesna teoria uczenia się i wiedzy na temat pracy mózgów w kontekście zmiany.
- Rola trenera w uczniu się dorosłych w trakcie szkolenia dotyczącego zmiany.
- Role trenera w czasie szkolenia.
- Funkcje trenera w czasie szkolenia przed i po nim.
- Specyfika pracy trenera w szkoleniach dotyczących zmian.
- Określanie celów szkoleniowych i pozaszkoleniowych w obszarze zmiany.
- Cele wynikowe i procesowe w szkoleniach dot. zmiany.
- Cele szczegółowe i ich formułowanie w szkoleniach dot. zmiany.
- Mierzalność celów w szkoleniach dot. zmiany.
- Analiza przypadku - określenie metod użytecznych w szkoleniu dot. zmian.
- Wykorzystanie interaktywnych metod szkoleniowych w sytuacji zmiany.
- Klasyfikacja metod szkoleniowych i ich użyteczności w szkoleniach dot. zmiany.
- Projektowanie szkolenia - ćwiczenie zespołowe.
- Omówienie, analiza oraz informacja zwrotna na temat projektu.
- Ewaluacja szkolenia dotyczącego zmiany lub szkolenia wspierającego zmianę.
Prawa Autorskie Copyright © 2016 MAY AGENCY SPEAKERS TRAINING & CONSULTING
Dokumenty, grafiki, skrypty i inne pliki tworzące portal www.mayagency.pl są własnością MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING. Wszystkie znaki towarowe zostały użyte tylko w celach informacyjnych i należą do ich właścicieli, chyba że są oznaczone jako "COPY FREE" lub "BEZ OGRANICZEŃ". Zawartość stron, oraz innych publikacji autorstwa MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING podlega ochronie prawa autorskiego.
Prawa autorskie programów szkoleniowych należą do ich autorów. MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING zezwala na kopiowanie dokumentów publikowanych na stronie www.mayagency.com.pl tylko w celach prywatnych. Kopiowanie w celach komercyjnych lub nieprywatnych i rozpowszechnianie jakąkolwiek metodą poligraficzną, czy elektroniczną jest zabronione, chyba że zostało inaczej uzgodnione z Radcą Prawnym MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING (tel. (22) 201 28 22).
Pojedyncze dokumenty publikowane przez MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING w internecie mogą zawierać inne notki z prawami autorskimi związane z tymi dokumentami.