Train The Trainers - Certyfikowana Szkoła Kompetencji Trenera Wewnętrznego ze szczególnym uwzględnieniem metodyki pracy trenera
Realizacja szkolenia wyłącznie w formule zamkniętej.
Komentarz:
W programie Szkoły Kompetencji Trenerskich proponujemy kompendium wiedzy - wiele interdyscyplinarnych modułów kształtujących zarówno umiejętności podstawowe jak i rozwijające kompetencje trenerskie.
Do poprowadzenia Szkoły Kompetencji Trenerskich zaprosiliśmy wybitnych ekspertów z ponad 14-letnim doświadczeniem w pracy trenerskiej. Autora podręcznika dla trenerów, trenera o nieprzeciętnym umyśle i osobowości - każde spotkanie z nim inspiruje, prowokuje i rozwija, Behawiorystkę, coacha i mentora w zakresie technik redukcji objawów stresu i warsztatów z technik pracy z głosem oraz jedną z pięciu osób w Polsce, która ukończyła jedną z najbardziej prestiżowych szkół trenerów - "Train The Trainer" Dale Carnegie Training, współautorkę unikalnego na rynku trenerskim "Warsztat kompetencji międzykulturowych - podręcznik dla trenerów".
Szczególny nacisk położyliśmy na metodykę konstruowania a następnie prowadzenia warsztatów, tworzenia spójnych scenariuszy i manuali trenerskich, pisania autorskich ćwiczeń. Trenerzy wewnętrzni biorący udział w cyklu szkoleń będą mieli wiele okazji do ćwiczeń, tworzenia scenariuszy czy manuali do późniejszego zastosowania z uwzględnieniem specyfiki danej Organizacji.
Będą mogli również przetrenować nowo stworzone ćwiczenia, symulacje czy grę na grupie uczestników. Otrzymają informację zwrotną od współuczestników i trenerów prowadzących. Nowością jest to, iż poznają tajniki podziału ról oraz nauczą się prowadzić szkolenia i warsztaty wspólnie z drugim trenerem czy kotrenerem.
Trenerzy prowadzący poszczególne moduły będą też stanowić wzór i sami będą stosować metody, o których będzie mowa w kolejnych modułach. Szkoła Kompetencji składa się z czterech zjazdów z 2-3-tygodniowymi przerwami.
Zgodnie z Państwa wcześniejszymi sugestiami zjazdy odbywają się w piątki i soboty.
Zjazd I. Kluczowa rola trenera w konstruowaniu i realizacji projektu szkoleniowego.
Cele:
- Wyrównanie poziomu i zakresu wiedzy podstawowej w pracy trenera o:
- formach i metodach szkoleń,
- stosowanych narzędzi pracy wspierajacych trenera i uczestników,
- zasadach pracy głosem, ciałem, przestrzenią i własną energią,
- metodach i zasadach badania potrzeb szkoleniowych firmy i uczestników.
- Nauczenie się świadomego stosowania lodołamaczy i ich doboru do realizowanych treści.
- Wyćwiczenie umiejętności:
- autoprezentacji,
- otwarcia szkolenia czy warsztatu.
- Stworzenie koncepcji i scenariusza szkolenia - ćwiczenie.
Program:
Moduł wstępny.
- Wprowadzenie.
- Uściślenie nomenklatury.
- Ustalenie zasad współpracy i logistyki zajęć.
Moduł I - Badanie potrzeb szkoleniowych w pigułce.
- Kwintet szkoleniowy - rola i zadania członków kwintetu.
- Definiowanie i redefiniowanie celów projektu szkoleniowego:
- metody badania potrzeb,
- negocjowanie końcowych celów warsztatu / szkolenia z decydentami.
Moduł II - Tworzenie koncepcji szkolenia.
- Jak powstaje koncepcja szkolenia?
- jak powinno wyglądać zrównoważone szkolenie?
- Na co zwracać uwagę przy kształtowaniu warsztatu?
- analiza potrzeb, a określanie celu warsztatu,
- metody definiowania celów,
- cele według Dyrektywy Lizbońskiej,
- analiza audytorium:
- skład grupy docelowej - odbiorców oraz profil uczestnika,
- doświadczenie szkoleniowe grupy,
- znajomość / zażyłość pomiędzy uczestnikami i / lub osiągniętym poziomem i rozwojem grupy,
- czas przewidziany na realizacje,
- miejsce szkolenia,
- możliwości sali, a sposoby ustawienia stołów, krzeseł,
- potencjalne możliwości terenów przyległych do ośrodka, hotelu.
Moduł III - Jak zainteresować uczestników treningów / warsztatów?
- Z jakiego powodu ludzie dorośli uczestniczą w różnego typu szkoleniach?
- Poczucie ryzyka i poczucie bezpieczeństwa uczestników.
- rola trenera w budowaniu poczucia bezpieczeństwa,
- metody niwelowania poczucia ryzyka u uczestnika,
- katalog słów i zwrotów wspierających.
- Entuzjazm trenera.
- autowyzwalanie i podtrzymywanie wysokiej energii u trenera,
- przekazywanie energii grupie.
- Osobisty warsztat trenera:
- autoprezentacja adekwatna do tematu i celu,
- głos,
- postawa,
- ruch sceniczny i zagospodarowanie przestrzeni na sali szkoleniowej.
- Sposoby otwarcia wg. autorskiej metody Dale Carnegie:
- wstrząsające stwierdzenie,
- pytanie oparte na potrzebie lub zainteresowaniu,
- tajemnicze stwierdzenia,
- komplement,
- dramatyczne wydarzenie.
Moduł IV - Struktura warsztatu, a rola trenera.
- Podstawowe części warsztatu:
- otwarcie:
- przywitanie nieformalne i formalne,
- podanie celu i przebiegu warsztatu (krótkie wskazówki - zasada 3 P),
- ustalenie kontraktu - sposoby,
- lodołamacze - ich rodzaje i celowość,
- giełda pomysłów i wymiana doświadczeń.
- część merytoryczna - jak ją zbudować?
- cykl Kolba - w jaki sposób z niego korzystać?
- style uczenia ludzi dorosłych wg. Honey & Mumford,
- pętle zapamiętywania, a czas realizacji poszczególonych elementów szkolenia,
- trzy podstawowe zasady budowania warsztatu (struktura: sekwencyjna, puzzle, metafora),
- zakończenie: waga podsumowania warsztatu,
- metody podsumowań wg. Dale Carnegie:
- podsumowanie,
- odwołanie się do wyższych motywów,
- porzucenie rywalizacji,
- udramatyzowanie celów,
- powtórzenie najwazniejszych punktów,
- cytat,
- mówienie z poziomu osobistego.
- Rola trenera w trakcie warsztatu.
- prowadzenie i wspieranie uczestników,
- dynamika pracy,
- podnoszenie energii uczestników (energetyzery),
- prowadzenie ćwiczeń,
- konstruowanie prawidłowej instrukcji,
- instrukcja wieloetapowa,
- prawidowe obliczenie czasu realizacji ćwiczeń przez podzespoły,
- udzielanie informacji zwrotnej,
- zasady,
- 6 struktur udzielania informacji zwrotnej.
Moduł V - Tworzenie konspektów, scenariuszy i manuali - warsztat trenera.
- Różne typy formatów / wzorów.
- Planowanie metody edukacyjnych.
- dynamika grupy,
- preferencje grupy,
- etap procesu grupowy szkolonej grupy.
- Spójność celów z planowaną treścią i ćwiczeniami.
Modyuł VI - Wystąpienia publiczne, lider prezentacji wg Dala Carnegie.
- Dwanaście sposobów aby słuchacze nas polubili.
- Ćwiczenie pięciu metod otwarcia prezentacji.
- Zarządzanie uwagą słuchaczy:
- angażowanie słuchaczy,
- słowa i zwroty pomagające w utrzymaniu uwagi.
- Waga używanych dowodów i ich profesjonalne przygotowanie:
- Używanie technik audiowizualnych:
- stosowanie nagrań audio,
- tabel, wykresów, tablic.
- Przemyślany język ciała:
- świadomość przekazywanych informacji,
- ćwiczenie z informacją zwrotną od grupy i od trenera.
- Rola podsumowań i metody ich realizacji.
- Diagnoza własnego stylu wystąpień.
Moduł podsumowujący
- Ćwiczenie "trener jest Jak...".
- Katalog dobrych praktyk.
- Raport postanowień.
Zjazd II - Trener aktywny - od celu szkolenia po ewaluację
Cele:
- Rozwój kompetencji trenerskich w zakresie:
- budowania autorytetu trenera na sali szkoleniowej,
- samodzielnego tworzenia ćwiczeń, studiów przypadków,
- zasady doboru, stosowania i ewentualnego samodzielnego tworzenia gier edukacyjnych,
- niektórych metod ewaluacji szkoleń.
Program:
Moduł otwierający
- Wstęp - podanie tematyki i celu, logistyki.
- Lodołamacz trenera.
- Mini wykład wprowadzający.
Moduł I - Budowanie autorytetu trenera.
- W jaki sposób budować swój autorytet? Ćwiczenie.
- kluczowe obszary budowania autorytetu,
- spójność wartości z przekazywanymi treściami,
- postawa: jak ją kształtować?
- ingracjacja: zjednywanie sobie uczestników.
- Jakie mamy korzyści z budowania autorytetu?
- Zwiększenie sprawności i jasności w komunikacji,
- uświadomienie uczestnikom swojej roli,
- autopromocja: pozyskiwanie zaufania do własnych kompetencji.
Moduł II - Jak aktywizować uczestników szkolenia?
- Grupa i jej dynamika.
- proces grupowy a aktywność uczestników,
- dobór metod pracy do dynamiki i etapu procesu grupowego.
- Aktywne metody pracy z grupą:
- lista metod aktywnych - kula śnieżna;
- budowanie ćwiczeń,
- stawianie celów ćwiczenia początkiem pracy nad ćwiczeniem i doborem metody,
- ćwiczenie definiowania celów.
- studia przypadków (case study) - jak tworzyć opisy, gdzie czerpać inspirację,
- opisy przypadków proste,
- opisy przypadków w formie pamiętnika,
- artykuły prasowe - a studia przypadków,
- ćwiczenie w samodzielnym opracowaniu studium.
- Symulacje a gry symulacyjne - Podobieństwa a różnice.
- Zasady tworzenia gier - praca w grupach / ćwiczenie.
Moduł III - Stosowanie ćwiczeń i innych wybranych metod pracy z grupą.
- Wielkość grup i podgrup, a stosowane metody aktywne.
- Stosowanie fragmentów filmów jako bazy do dyskusji:
- rodzaje dyskusji,
- debata Oxfordzka.
- Wartość gier edukacyjnych.
- Gry terenowe.
- Dobór energetyzerów
- różnice pomiędzy lodołamaczem a energetyzerem - praktyczne przykłady.
- Ćwiczenie relaksacyjne:
- zasady stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych - bezpieczeństwo psychiczne uczestników,
- metoda medytacji i wizualizacji na biznesowych salach szkoleniowych,
- ćwiczenie wizualizacji.
Moduł IV - Proces grupowy - dwa podejścia.
- Rozwój grupy.
- etapy i ich podstawowe zjawiska,
- role grupowe i ich kształtowanie się.
- Proces grupowy - dostosowanie postawy trenera do danego etapu.
- Proces grupowy wg. Dexlera Sibbeta.
- Co daje trenerom inne spojrzenie na procesy zachodzące w grupie?
- Etapy procesu grupowego a dobór zadań i ćwiczeń w każdym z nich.
- Trudny wybór - jak prowadzić szkolenie w etapach ścierania się osobowości (np. w fazie burzy),
- logika wywodu,
- procesowa praca trenera na Sali.
- Kiedy oddajemy odpowiedzialność za proces edukacyjny w ręce uczestników, a kiedy dzielimy się nią z nimi?
Moduł podsumowująco - zamykający.
- Raport końcowy - co wdrożę w swojej pracy.
- Zamknięcie szkolenia.
Zjazd III - Sytuacje trudne. Psychologia pracy trenera.
Cele:
- Zdefiniowanie etapów procesu grupowego i ról grupowych:
- Diagnoza przyczyn sytuacji trudnych.
- Wyćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Poznanie metod i sposobów - ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z trudnymi pytaniami.
Program:
Moduł otwierający.
- Otwarcie.
- Wprowadzenie w tematykę zajęć.
Moduł I - Trudne grupy, trudni uczestnicy.
- Geneza trudności związanych z uczestnikiem.
- wpływ trenera,
- wpływ uczestników,
- problemy i/lub osobowość uczestnika.
- Typologia INSIHGT's
- dostosowanie dynamiki trenera do energii uczestnika.
Moduł II - Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych z pojedynczym uczestnikiem i z większą grupą.
- Sposoby radzenia sobie z trudnym uczestnikiem:
- praca ciałem,
- praca ciszą,
- praca ko-trenera.
- Sposoby postępowania trenera w zależności od rodzaju trudności.
- Sturktury wypowiedzi pomocne w sytuacjach trudnych:
- różne struktury informacji zwrotnej,
- komunikaty: Ja i Ty,
- technika POPO.
Moduł III - Elementy treningu interpersonalnego.
- Czym jest trening interpersonalny i jaki powienien być jego prawidłowy przebieg.
- Zasady prowadzenia i postepowania przed i po treningu.
- Czas realizacji.
- Elementy treningu możliwe do przeniesienia na sale szkoelń miekkich
- Kiedy i i z jakiego powodu?
- Zasady i przebieg ćwiczeń.
- Stosowanie wizualizacji w pracy na Sali biznesowej.
- Przykladowe ćwiczenia - pokaz, zastosowanie i przećwiczemnie.
Moduł IV - Emocje i stres w pracy trenera.
- Emocje pozytywne i negatywne w pracy trenera oraz meotdy radzenia sobie z nimi.
- Trema, zapobioeganie i metody zwalczania jej.
- Stres:
- czy istnieje dystres i eustres?
- metody radzenia sobie ze stresem, relaksacja.
- Metody autodiagnozy i samokontroli swojego stanu emocjonalnego.
- Rodzaje ćwiczeń rozwijających cechy wspierające pracę trenera:
- cierpliwość,
- opanowanie,
- zachowanie dystansu,
- dopasowanie (kiedy warto?)
- wyrozumiałość.
Moduł IV - Techniki aktorskie w sztuce prezentacji i pracy trenera.
- Emisja głosu.
- Wykorzystanie gestu.
- Ekspresja.
- Trema i stres a praca głosem.
- Drama - wsparciem głębokiego przeżycia.
Moduł V ćwiczeniowo - superwizyjny
Moduł VI - Walidacja i ewaluacja szkoleń - porażka czy sukces.
- Znaczenie ewaluacji w projekcie szkoleniowym.
- Modele ewaluacji wykorzystywane w organizacjach.
- Zadania trenera na etapach walidacji i ewaluacji programu szkoleniowego.
- Zasady konstruowania ankiet i formularzy wykorzystywanych w ewaluacji:
- przegląd przykładowych ankiet i formularzy ewaluacyjnych,
- wyłonienie dobrych praktyk w ankietach i formularzach ewaluacyjnych,
- zaprojektowanie (grupy zadaniowe) ankiet i formularzy użytecznych w szkoleniach (zgodnie ze scenariuszem stworzonym w trakcie I zjazdu).
- Zadania do realizacji po lub w trakcie cyklu szkoleń jako metoda oceny efektów szkoleniowych.
- Radzenie sobie z różnymi ocenami uczestników oraz wynikami ewaluacji.
Moduł zamykający.
- Podsumowanie szkolenia
- Kolacja uroczysta dla Uczestników 3-ch zjazdów i wręczenie certyfikatów.
Prowadzący:
Pisarz, filozof umysłu, z zawodu trener-szkoleniowiec, z wykształcenia lekarz. Nieprzeciętny umysł i osobowość, każde spotkanie z nim inspiruje, prowokuje i rozwija. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu rozwoju osobistego, komunikacji interpersonalnej, kreatywności, zarządzania emocjami, radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi, sytuacjami zmiany. W swojej pracy uwzględnia wiedzę interdyscyplinarną; z jednakową sprawnością korzysta z myśli Platona, jak i odkryć współczesnej fizyki kwantowej, psychologii, socjologii czy ekonomii. Erudycji i wirtuozerii myśli humanistycznej uczył się u boku wybitnego humanisty profesora Tadeusza Kobierzyckiego.
Przez 6 lat pracował w korporacji farmaceutycznej KRKA, jako przedstawiciel naukowy włączony w team szkoleniowy na Słowenii; wspomnienia i refleksje z tego okresu zawarł w prowokującej książce "Sprzedaż albo śmierć. Antyporadnik". Jest autorem licznych opowiadań i opowieści science-fiction. Obok beletrystyki publikuje teksty z zakresu psychologii rozwoju osobowości, twórczości i psychologii biznesu. Interesujące studium psychologii mężczyzny zawarł w książkach "Postacie mężczyzn. Homer, Tolkien" i "Ojciec i syn czyli gwiezdne wojny".
Trener z 14-letnim doświadczeniem. Umiejętności trenerskie zdobyła w 1999 roku w procesie mentoringu. Z wykształcenia polonistka i behawiorystka. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu profilaktyk antystresowych oraz najszerzej pojętej komunikacji (w tym medialnej i public relations), autoprezentacji (i prezentowania treści niekoniecznie przy użyciu Power Pointa), a także technik wywierania wrażenia i zarządzania (sobą w czasie, zespołem, sytuacją kryzysową…). Była wykładowcą Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie Technik redukcji objawów stresu, Coachingu i warsztatów z Technik pracy głosem na studiach podyplomowych w Instytucie Polityki Społecznej. Prowadziła także warsztaty z Technik redukcji objawów stresu dla studentów Szkoły Głównej Handlowej. Udziela także indywidualnego i grupowego coachingu w zakresie rozwoju osobistego dla kadry menedżerskiej.
Trener z 18-letnim doświadczeniem, twórca autorskich programów szkoleniowych. Absolwentka Instytutu Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych. Ukończyła, jako jedna z pięciu osób w Polsce, jedną z najbardziej prestiżowych szkół trenerów - "Train The Trainer" Dale Carnegie Training. Absolwentka rocznego Studium Trenerów Biznesu pracowni TROP, Treningu Trenerów Voss&Partner's oraz szeregu innych szkoleń trenerskich.
Ma wieloletnie doświadczenie w budowaniu, rozwoju i zarządzaniu zespołami. Pracowała na stanowiskach: od menadżera zespołu, aż po trenera i Dyrektora ds. Szkoleń w Towarzystwach ubezpieczeniowo-finansowych: Amplico Life, Royal PBK, Allianz, Euro-Finanz, Nordea Życie.
Jej działania szkoleniowe połączone z autorskimi konkursami sprzedażowymi realizowanymi we współpracy z Departamentem Wspierania Sprzedaży przyczyniły się bezpośrednio do wzrostu poziomu sprzedaży produktów finansowych firm z którymi współpracowała.
Zrealizowała szereg projektów szkoleniowych dla takich firm, jak: TP S.A (kierownicy Tele Punktów - zmiana, zarządzanie sprzedażą, coaching, wywieranie wpływu, przedsiębiorczość) Ruch S.A. (sprzedaż, wystawiennictwo, TtT), Polfa Kutno S.A. (sprzedaż, Komunikacja interpersonalna), Orbis S.A. (obsługa klienta, komunikacja interpersonalna), szkoliła przez ponad 3 lata menadżerów i pracowników Banku BPH i PKO S.A. a po fuzji Bank PKO S.A.
Specjalizuje się w następujących obszarach szkoleniowych: komunikacja zmiany, zarządzanie zmianą, osiąganie celów w okresie przejściowym, wprowadzanie zmiany w firmie, zarządzanie zespołem w sytuacji zmiany, przedsiębiorczość wewnątrz firmy, planowaniu zadań w czasie i budowanie efektywności pracy, komunikacja i autoprezentacja, kreatywność w pracy.
Jest autorką i współautorką wielu podręczników dla trenerów, m.in. podręcznika wdrażania zmiany oraz podręcznika trenerskiego dla trenerów wewnętrznych banków BPH i PKO do prowadzenia szkoleń z tego tematu.
Realizacja szkolenia wyłącznie w formule zamkniętej.
Napisz do nas:
szkolenia@mayagency.com.pl
Prawa Autorskie Copyright © 2016 MAY AGENCY SPEAKERS TRAINING & CONSULTING
Dokumenty, grafiki, skrypty i inne pliki tworzące portal www.mayagency.pl są własnością MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING. Wszystkie znaki towarowe zostały użyte tylko w celach informacyjnych i należą do ich właścicieli, chyba że są oznaczone jako "COPY FREE" lub "BEZ OGRANICZEŃ". Zawartość stron, oraz innych publikacji autorstwa MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING podlega ochronie prawa autorskiego.
Prawa autorskie programów szkoleniowych należą do ich autorów. MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING zezwala na kopiowanie dokumentów publikowanych na stronie www.mayagency.com.pl tylko w celach prywatnych. Kopiowanie w celach komercyjnych lub nieprywatnych i rozpowszechnianie jakąkolwiek metodą poligraficzną, czy elektroniczną jest zabronione, chyba że zostało inaczej uzgodnione z Radcą Prawnym MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING (tel. (22) 201 28 22).
Pojedyncze dokumenty publikowane przez MAY AGENCY TRAINING SPEAKERS & CONSULTING w internecie mogą zawierać inne notki z prawami autorskimi związane z tymi dokumentami.